Ni Hao! - Reisverslag uit Peking, China van Jeroen Diemen Arbeiter - WaarBenJij.nu Ni Hao! - Reisverslag uit Peking, China van Jeroen Diemen Arbeiter - WaarBenJij.nu

Ni Hao!

Door: javada

Blijf op de hoogte en volg Jeroen

27 September 2011 | China, Peking

Hier weer even een kort bericht uit Azie. Het uploaden van foto's lukt nog steeds niet, omdat ons Chinees nogal slecht is en de computers hier foutmeldingen en vragen in het Chinees geven. ??

In Shigatse (Tibet) hebben we nog een aantal kloosters bezocht. Metershoge vergulde beelden, chantende monniken, pelgrims met zakken yakboter en andere offers. Jammer dat je niet overal mag fotograferen en filmen. In sommige ruimtes kostte dat wel 200 euro!
In het Tashi-Lhunpo klooster is de 10e Panchen Lama gemummificeerd, verguld en tentoongesteld.

Tijdens de lunch nog even yakboterthee geproefd. Het viel mee, maar was niet voor herhaling vatbaar.

De volgende dag een lange reisdag gehad. Gelukkig maakten we mooie stops bij Gyantse (een klooster met een stoepa waar je in kan), een gletsjer (eeuwige sneeuw binnen handbereik) en een turquoise meer.
's Avonds moe maar voldaan aangekomen in Lhasa, de hoofdstad van Tibet. Bij aankomst deed het niet erg Tibetaans aan. Veel led- en neonverlichting, veel Chinese reclame en erg veel soldaten en politie op straat. We hadden ons dit wel anders voorgesteld!
Gelukkig lag ons hotel naast de Jokhang-tempel, aan de pelgrimsroute. Deze tempel is de belangrijkste voor de boeddhisten en voor sommigen het hart van de wereld. Je ziet hier de hele dag mensen met gebedsmolens, wierrook en zijden sjaals bezig aan hun pelgrimstochten. Binnen in de tempel waren monniken bezig met een indrukwekkende ceremonie.

Ook de rest van Lhasa is de moeite waard. We hebben ons vooral in het authentieke Tibetaanse deel begeven. Heerlijk om te verdwalen in de straatjes en markten. 's Avonds het Potala-paleis bij donker bekeken, het nu akelig lege paleis van de Dalai Lama.. Ook de Chinese vlag bovenop is zeer vernederend voor de Tibetanen. Samen met de grote aanwezigheid van politie, sluipschutters op de daken en gewapende militairen, merk je dat je in een bezet land rondloopt.
De volgende dag de Potala bezocht (wat een trappen!) en het zomerpaleis van de Dalai Lama. Heel bijzonder om in de ruimtes te zijn waar hij (en de Dalai Lama's voor hem) heeft gewoond.
's Middags in het Sera-klooster geweest om de debatterende monniken te zien, echt een spektakel. Ondanks dat je er niks van begrijpt is het erg fascinerend.

70 kilometer buiten Lhasa ligt het Ganden-klooster. Dit klooster is in de Culturele Revolutie verwoest door de Chinezen, maar nu weer opgebouwd. Het klooster zelf is niet heel bijzonder, maar de ligging des te meer. Bovenop een berg, met uitzicht over de vallei. De Kora (wandeling rond het klooster) is adembenemend.

Nu door naar China. Na een 36-urige treinreis van Lhasa naar Xian, bevinden we ons weer in een heel andere wereld. De reis zelf voerde ons over het dak van wereld, met een gemiddelde hoogte van circa 4500 meter. Met z'n zessen in een slaapcoupe; wij, 2 reisgenoten en 2 Chinezen. We hebben Hints gedaan om elkaar te begrijpen, wat af en toe nog lukte ook.
Het uitzicht, vooral de eerste dag, was fenomenaal, zo langs de pieken van de Himalaya. We voelden ons heel klein tussen al die grote bergen. De schoonheid van de aarde doet ons nog steeds versteld staan!!

Xian is een miljoenenstad. Even wennen na al het natuurschoon. Vanmorgen het Terracotta-leger bezichtigd, meer dan 3.000 handgemaakte kleisoldaten op ware grootte, als onderdeel van een graftombe van de Chinese keizer.
Na wekenlang curry, rijst en noodles nu even gezondigd bij de MacDonald's.

Vanavond eten we weer braaf Chinees; dumplings. Morgen gaan we richting Beijing, de eindstop van onze reis.

We hopen dat met jullie thuis alles goed gaat.

Veel liefs,
Jeroen en Marjolein

P.S. Er schijnt een rondvlucht-vliegtuigje neergestort te zijn boven de Mount Everest. Dat waren wij dus niet. We worden alleen achtervolgd door rampen (overstroming India, bomaanslag Delhi, aardbeving India en Nepal, vliegtuig-crash Nepal/Tibet)...

• 27 September 2011 - 12:00

Richard En Marijke:

Hoi lieverds, inderdaad gelezen van de crash en ook weer geschrokken. Wist dat jullie daar net geweest waren. Het laat weer zien hoe kwetsbaar het leven is en dat je ervan moet genieten. Het is deze keer opvallend veel en gelukkig reist het noodlot steeds net achter jullie aan. We zullen blij zijn als jullie weer veilig hier zijn. Geniet van de laatste dagen en alle moois dat China heeft te bieden. Glij niet uit op de kwakjes! Dikke kus van ons!

• 27 September 2011 - 17:19

Cees En Frances:

hoi lieve luitjes, na een weekend met de caravan richting het westen, stonden op een boerencamping in Alphen ad Rijn, Daddy een bezoekje gegeven en met hem gelunched,verjaardag Daan en nog even langs tante Nienke in Naarden weer thuis op honk lezen jullie verhalen en zijn erg onder de indruk van wat jullie daar allemaal zien!Gelukkig niks mee gekregen van de crasch! Geniet nog van alles wat jullie gaan zien! Dikke kus van ons xx mam en pap.

• 27 September 2011 - 21:31

Ramiro:

Dope, Word!

Heel gaaf verslag weer. Iemand moet wat anders gaan doen voor zijn/haar werk.

Rampspoed achtervolgd jullie. Ach zolang het maar achter blijft :)

Succes op de muur!

• 28 September 2011 - 07:51

Dennis Van Houten:

Heee Jeroen en Marjolein,

ik heb vanochtend even jullie reisverslagen gelezen. Jaloezie bekruipt me. Wat een mooie reis moet dit zijn zeg! Erg jammer voor jullie dat het er al weer bijna op zit (maar ach... home sweet home).
    Heel veel plezier nog in Beijing. Veel plezier op de Chinese muur en in de verboden stad.

Greetz.

• 29 September 2011 - 09:59

Manon:

Hmm, kennen jullie de film Final Destination?

• 02 Oktober 2011 - 11:16

Richard En Marloes:

Mooi verhaal weer! Alweer bijna thuis zeker???

• 05 Oktober 2011 - 07:28

Robbie Yacht:

Zo, alweer thuis aan de piepers?